Νέα

Σχολή Βυζαντινής Μουσικής Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών

Η Ιερά Αρχιεπισκοπή ΓΟΧ Αθηνών με χαρά ανακοινώνει την δημιουργία Σχολής Βυζαντινής Μουσικής ξεκινώντας συνεργασία με το Μουσικό Διδασκαλείο ''Πατριαρχική Μουσική Οδοιπορία''. Η Σχολή της Ιεράς Αρχιεπισκοπής ΓΟΧ Αθηνών τελεί υπό την διεύθυνση του Αθανασίου Ιωακειμίδη και την υποδιεύθυνση του Αναστασίου Βλάχου. Με τις ευχές του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ Καλλινίκου αρχίζει αυτή η προσπάθεια για την ευόδωση του έργο της διάδοσης και μεταλαμπάδευσης σε νεότερες γενιές της καθ'ημάς εκκλησιαστικής μουσικής παράδοσης. Η Σχολή θα στεγάζεται στο νεόδμητο κτήριο της Ιεράς Συνόδου της Αγίας Φιλοθέης στα Πετράλωνα (Κλειδήμου 6). Η επίσημη έναρξη και τα μαθήματα θα ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο.

 

Η Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Γ.Ο.Χ. Αθηνών ''Πατριαρχική Μουσική Οδοιπορία'' δραστηριοποιείται για να συμβάλλει στην ανάδειξη της υπερχιλιετούς Ελληνικής Εκκλησιαστικής Λειτουργικής Τέχνης και να εμφυσήσει σε νέους ανθρώπους την αγάπη και την έμπνευση για την Βυζαντινή μουσική παράδοση με την ευχή του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Καλλινίκου.


Η Μουσική σχολή τελεί υπό την διεύθυνση του Αθανασίου Ιωακειμίδη και την υποδιεύθυνση του Αναστασίου Βλάχου. Ο χώρος διδασκαλίας είναι στο νεόδμητο κτίριο της Ιεράς Συνόδου της Αγίας Φιλοθέης στα Πετράλωνα (Κλειδήμου 6).


Το Μουσικό Διδασκαλείο εργάζεται επάνω στην τέχνη και τις λεπτομέρειες της μουσικής με την σοβαρότητα και προσοχή που επιτάσσει η μακραίωνη εκκλησιαστική παράδοση, την οποία τέχνη έθεσαν πολύ σοφά οι Άγιοι Πατέρες στον Λατρευτικό ενιαυτό της Εκκλησίας, καθιστώντας την αναπόσπαστο κομμάτι της Λειτουργικής Μυσταγωγίας.


Oι πρόγονοί μας ήταν ανέκαθεν τόσο φιλακόλουθοι, όσο και φιλόμουσοι και δεν έπαιρναν προχείρως και ώς τυγχάνει, την μουσική εντός του ναού. Αντιθέτως έδιναν μεγάλη σημασία στην μουσική επένδυση, και στο κλίμα Μυσταγωγίας της Θείας Λατρείας προκειμένου να ωφελείται ο πιστός . Οι Άγιοι που καλλιέργησαν την μουσική στην Εκκλησία εξέτασαν τα μουσικά διαστήματα, τις κλίμακες, φιλοσόφησαν επάνω στην μουσική, με κορυφαίο τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, ο οποίος ανέλυσε με λεπτομέρεια την απήχηση που έχει κάθε ήχος στον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου, καθορίζοντας ποιοί ήχοι και ποιά είδη ρυθμών (συντόμου, αργοσυντόμου και αργού μέλους) , και σε ποιές εορτές και περιόδους, πρέπει να χρησιμοποιούνται και πώς, για να τέρπουν την ψυχή του ανθρώπου προς το επιθυμητό αποτέλεσμα.


Στην Ρωμαίικη παράδοση ένας μαθητής που είχε τον ζήλο και τα προσόντα θα έπρεπε να μαθητεύσει πρωτίστως και κυρίως στο άκουσμα των παλαιοτέρων, προκειμένου να μυηθεί και να του αποκαλυφθούν λίγο- λίγο τα μυστικά. Καθώς κατά την παράδοση, το μικρότερο ποσοστό (30- 40%) της διδασκαλίας είναι εκείνο που γράφεται στα βιβλία, ενώ το μεγαλύτερο (70-60%) είναι εκείνο που δεν γράφεται.


Είναι η ερμηνεία αυτών που γράφονται και το ''ύφος'' που ο μαθητής το παίρνει ακούγοντας για χρόνια και μέχρι όσο μπορεί να ακούει το αυτί και να καλλιεργείται η φωνή. Είναι τέτοιος ο πλούτος και η πολυπλοκότητα της τέχνης, που ένας μουσικός ανάλογα με την μελέτη που θα εντρυφά, την ευστροφία του νου να κατανοεί, και την ευλυγισία της φωνής να εκτελεί, μπορεί να πηγαίνει απο κατάκτηση σε κατάκτηση, απο επίπεδο μυήσεως σε επίπεδο μυήσεως, απο δόξα γνώσεως σε δόξα.. Είναι μία τέχνη η οποία ''σπουδάζεται'' ισοβίως, καθώς ανάλογα με το ταλέντο και την διάθεση, όσο περισσότερο βυθίζεται ο φιλόμουσος σε αυτήν, τόσο μεγαλύτερα στάδια του αποκαλύπτονται.


Είναι μία τέχνη, της οποίας ο μουσικός πλούτος και το πνευματικό κάλλος που αναδύεται μέσω αυτής, έφτασε μέχρι τις ημέρες μάς, διαμέσου της αλυσίδας της παραδόσεως, από τα ακούσματα που μας άφησαν οι τελευταίοι μεγάλοι πρωτοψάλτες του Βυζαντίου του προηγούμενου αιώνα, όπως ο Θρασύβουλος Στανίτσας και ο Κωνσταντίνος Πρίγγος καθώς και οι κορυφαίοι στην Ελλάδα όπως ο Εμμανουήλ Χατζημάρκος.


Επιπλέον στην Ορθόδοξη Παράδοση, μέσω της διδασκαλίας της μουσικής, λαμβάνει χώρα και μία ανώτερη κατήχηση. Ακριβώς επειδή είναι ζυμωμένη με την Μυσταγωγία της Θείας Λατρείας, γίνεται μία μυστική κατήχηση, καθώς ο μαθητής, προσλαμβάνει λίγο-λίγο τα νοήματα των Θείων λόγων και των Γραφών, χωρίς την διαλεκτική και τον ορθό λόγο, κατά το πνεύμα και το κλίμα της καθ'εαυτού Ορθοδόξου Κατηχήσεως. Χωρίς την ''Πειθώ'', καλλιεργείται παιδιόθεν μυστικά ο χαρακτήρας και ο ψυχικός κόσμος του μαθητή, μέσα απο την μουσική, στο πώς οι λεπτές κινήσεις της, εφαρμόζονται στα λόγια, πώς οι φθόγγοι κι οι νότες νοηματοδοτούν καθε σημείο της ποιητικής Θείας υμνογραφίας.


Όπως λέει ο Μέγας Βασίλειος για τον σκοπό της μουσικής :'' Ίνα τω προσηνεί και λείω της ακοής ,τω εκ των λόγων αφέλιμον, λανθανόντως υποδεξόμεθα, κατά τους σοφούς των ιατρών, οι των φαρμάκων τα αυστηρότερα πίνειν δίδοντες τοις κακοσίτοις, μέλιτι πολλάκις την κύλικα περιχρίουσι. Διά τούτο τα εναρμόνια μέλη επινενόειται, ίνα οι νεκροί το ήθος το μέν δοκείν μελωδώσιεν, τη δέ αληθεία τας ψυχάς εκπαιδεύονται..''


Η Ελληνική Εκκλησιαστική μουσική παράδοση, - αυτήν που στενεύοντας τα περιθώριά της κατά την Δύση την καλούμε μόνο Βυζαντινή - είναι μία υψηλή τέχνη. Η πιο Αρχαία και μεγαλύτερη μουσική Τέχνη. Η ηλικία της είναι 3000 ετών. Είναι άλλος ένας αρχαίος θησαυρός. Είναι μία απο τις ευλογίες του Θεού στο Ελληνικό γένος, μέσω του οποίου κατά τον Άγιο Νεκτάριο, ευδόκησε ο Θεός να αναπτυχθεί και να διαδοθεί η Ορθόδοξη Αλήθεια, μαζί την γλώσσα και τις Θείες γραφές που πρωτοτύπως εγράφησαν στην Ελληνική.


Στην σύγχρονη εποχή των ποικίλων επηρεασμών που ο άνθρωπος έχει πιά αποπροσανατολιστεί από τα αληθινά και ουσιώδη, η Βυζαντινή μουσική η γνήσια Ελληνική εκκλησιαστική μουσική παράδοση είναι το ιδανικό εκείνο μέσο με το οποίο μπορεί να γεμίσει η ψυχή ενός νέου, που έχει το ταλέντο, την δυνατότητα και την διάθεση να ασχοληθεί. Είναι το σκάφος εκείνο με το οποίο μπορεί να ανοιχτεί στην θάλασσα της Ορθόδοξης Θεολογίας, μέσα απο την βαθυνόητη Θεία Υμνωδία και την Μεγαλοπρέπεια και Τερπνότητα της Ανωτέρας Μουσικής Τέχνης, αποκτώντας τον σωστό προσανατολισμό για να βαδίσει την οδό των Βασιλικών νοημάτων της Ορθόδοξης Χριστιανικής Αλήθειας.


Είναι μία ακόμη κληρονομιά των Πατέρων σε εμάς, για να απολαμβάνουμε τα υψηλονόητα της οφέλη. Παράλληλα όμως και ευθύνη να την διατηρήσουμε, να την αναδείξουμε, να την μεταδώσουμε και να φανούμε αντάξιοι του μεγάλου αυτού δώρου.


Σε αυτήν την προσπάθεια θέλει να συμβάλει και η Μουσική Σχολή της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών '' Πατριαρχική Μουσική Οδοιπορία ''.

 

(Εις μνήμην του ιδρυτού του Μουσικού Διδασκαλείου, Μακαριστού Αρχιμανδρίτη Π.Τιμόθεου Βλάχο 2021+)

 

Δια πληροφορίες απευθύνστε στα email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Παρακάτω παρατίθενται φωτογραφικά στιγμιότυπα από εκδηλώσεις της Πατριαρχικής Μουσικής Οδοιπορίας:

 

FB IMG 1661027423688

 

FB IMG 1661027515590

 

FB IMG 1661027364793

 

FB IMG 1661027549085

Ἑπικοινωνία

ΙΕΡΑ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ Γ.Ο.Χ ΑΘΗΝΩΝ
Κάνιγγος 32, γ΄ ὄροφος- Ἀθήνα τ.κ. 10682

Κλειδήμου 6- Πετράλωνα Ἀθήνα τ.κ. 11852

τηλ. 210 3828280 φαξ: 210 3847365